لیفتینگ صورت
کشیدن پوست و لیفتینگ صورت

گزینه‌های مختلف جراحی برای جوانسازی صورت و از بین بردن چین و چروک‌های پوست وجود دارد که در این بین می‌توان به جراحی لیفتینگ اشاره کرد. عمل لیفتینگ (lifting)، صورت را ۵ تا ۱۰ سال جوانتر نشان میدهد.

لیفتینگ (کشش پوست صورت) معمولاً در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله انجام می شود. در این عمل با برداشتن چربی اضافی، سفت کردن عضلات زیرین و کشیدن پوست صورت و گردن، چروک پوستی کاهش مییابد. معمولا عمل لیفتینگ صورت با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن، بلفاروپلاستی، لیفتینگ ابرو و لیفتینگ پیشانی به طور همزمان انجام میشود.

سن متقاضی، جنس پوست وی، میزان کشیدن پوست و عضلات زیر پوست همگی بر نتیجه عمل موثرند.

۰۲۱۲۲۱۴۱۵۱۳ ۰۲۱۲۲۱۴۴۱۴۳۰۹۰۱۴۰۱۴۴۴۰

در لیفتینگ صورت، پوست‌ در ناحیه گیجگاهی، گونه و گردن به سمت بالا و پشت کشیده می‌شود و جراحی به گونه‌ای انجام می‌پذیرد که جای زخم‌ها به خوبی پنهان شود.

به علاوه جراح می‌تواند لایه‌های ماهیچه‌ای که در زیر پوست قرار دارند را نیز به طور مشابهی بکشد. این امر سبب بدست آمدن نتیجه‌ای بلند مدت و ایجاد شکلی طبیعی می‌شود. همچنین بهبود فرم صورت بدون اینکه پوست حالت سفت و کشیده به خود بگیرد را فراهم می‌کند.

بیشتر از همه، تغییرات افزایش سن، پوست بدن انسان را درگیر می کند. طی روند پیر شدن، پوست دچار شل شدگی و افتادگی می شود و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.
– کلینیک زیبایی یاس

درمان هایفوتراپی پوست صورت و گردن پیشرفته‌ترین تکنولوژی قرن حاضر جهت لیفت صورت بدون جراحی است که فقط در یک جلسه انجام می‌گردد. خوشبختانه روش هایفوتراپی راحت‌ترین امکان را برای کشیدن پوست صورت و لیفت گردن فراهم نموده است.

مکانیسم عملکرد هایفوگرافی با امواج صوتی اولتراسوند ساده( دقیقا مثل دستگاه سونوگرافی معمولی) می‌باشد. گاهاً لازم است هایفودرمانی در کنار سایر اقدامات درمانی و زیبایی مثل تزریق چربی و … به صورت ترکیبی (درمان ترکیبی) برای شخص انجام شود تا نتیجه قابل قبولی حاصل شود.

معمولا بیمار در همان لحظه انجام هایفوتراپی کشیده‌تر شدن پوست را احساس می‌کند ولی نتایج بعد از دو ماه بهتر مشخص می‌شود و روند بهبودی طی شش ماه آینده نیز ادامه دارد و فرد شاهد اثرات بیشتری در زمینه سفت شدن و لیفتینگ گردن و صورت خواهد بود.

 

 

انواع روش های لیفتینگ صورت و نحوه لیفتینگ

لیفتینگ صورت، روش های مختلفی دارد. در یک روش، با استفاده از جراحی، مقداری از سطح پوست برداشته می شود. سپس اطراف محل برداشتن پوست، نزدیک شده و محل، بخیه می شود. به این ترتیب سطح پوست مورد کشش قرار می گیرد. به عنوان مثال، برای لیفتینگ پوست پیشانی، مقداری از پوست وسط سر، حدود ۱۰ سانتی متر بالاتر از محل رویش مو، برداشته می شود.

افراد مناسب برای عمل لیفتینگ صورت:


به‌ طور کلی، افراد مناسب برای انجام عمل لیفتینگ صورت کسانی هستند که چین و چروک زیاد و پوست شل و افتاده‌ای دارند. کاندید ایده‌آل لیفت صورت افرادی هستند که دارای پوست افتاده در گردن و در امتداد خط فک می‌باشند. سلامت عمومی آنها خوب بوده و انتظارات آنها واقع‌بینانه است.

عوامل دیگری وجود دارند که کمک می‌کنند تا مشخص شود آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی لیفت صورت هستید یا خیر که عبارتند از:

۰۲۱۲۲۱۴۱۵۱۳ ۰۲۱۲۲۱۴۴۱۴۳۰۹۰۱۴۰۱۴۴۴۰

وضعیت پوست: پوست شما باید مقداری انعطاف‌پذیری داشته باشد. لیفت صورت طراحی شده که پوست صورت را بکشد تا پوست افتاده لیفت شده و چین و چروک‌های عمیق از بین بروند.

ساختار استخوان: یک ساختار استخوان زیرین مناسب در صورت شما، تکیه‌گاه مورد نیاز برای تغییراتی که در طول لیفت صورت رخ می‌دهد را فراهم می‌کند.

سلامتی مناسب: شما باید در سلامت کامل باشید و هیچگونه شرایط عمده‌ پزشکی قبل از جراحی وجود نداشته باشد. این عوامل برای بهبودی کامل بعد از انجام این روش کلیدی است.

نحوه عمل جراحی لیفتینگ صورت:


در عمل لیفیتنگ پوست صورت معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود که میزان و نحوه آن به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد. گاهی بیهوشی عمومی هم در دستور کار قرار می‌گیرد. این عمل معمولا چند ساعت طول می‌کشد. پزشک متخصص سعی می‌کند تا در چروک‌های طبیعی پوست برش‌هایی ایجاد کند تا پس از عمل، جای ترمیم به چشم نیاید.

لیفتینگ صورت از طریق ایجاد یک برش در خط رشد مو در قسمت بالا و جلوی گوش شروع می‌شود (ناحیه گیجگاهی). این برش به سمت پایین در جلوی گوش امتداد می‌ یابد و در ادامه به بالا و پشت گوش بر روی خط رویش مو ختم می‌شود.

پس از ایجاد برش، پوست و بافت‌های چربی به بالا و عقب کشیده می‌شوند. در ادامه، برش با بخیه زدن و یا از طریق منگنه‌های پوستی بسته می‌شود.

برخی جراحان جهت خارج کردن خون اضافی پس از جراحی، در این ناحیه یک مسیر تخلیه (Drain) در نظر می‌گیرند. در نهایت، جای زخم پانسمان می‌شود. برای رسیدن به نتیجه‌ای طولانی‌ تر در لیفت صورت جراح می‌تواند علاوه بر کشیدن پوست، بافت‌های زیرین را نیز به روشی مشابه بکشد.

توصیه‌های قبل از عمل لیفتینگ صورت:


سیگار نکشید.
شب قبل از عمل لیفتینگ صورت، حمام نمایید و سر خود را بشویید.
هنگام ورود به اتاق عمل، صورت شما باید فاقد هر گونه آرایشی باشد.
از مصرف داروهایی که ریسک خونریزی را افزایش می‌دهند، خودداری کنید.
اگر مایلید موهایتان جای زخم را بپوشاند می‌توانید هنگامی‌که موها بلندتر هستند اقدام به جراحی نمایید.
انجام هر گونه فرآیند شیمیایی در ناحیه تحت عمل، به مدت 1 ماه بعد از جراحی امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا بیشتر نسبت به
انجام آن‌ها اقدام کنید.
هماهنگی برای حضور یک همراه جهت انتقال تان به منزل و همراهی با شما در شب اول الزامی است.
مراقبت‌های بعد از عمل لیفتینگ صورت:
تا چند روز بعد از عمل لیفتینگ صورت فعالیت‌های خود را کم کرده و استراحت نمایید.
در موقع خوابیدن، سر بالاتر از بدن قرار گیرد (جهت کاهش تورم و کبودی).
قرار دادن کمپرس سرد روی محل عمل، باعث کاهش تورم و خونریزی می‌گردد.پ
تا چند هفته ممکن است احساس کشیدگی پوست صورت را داشته باشید که برطرف خواهد شد.
کم حسی و یا بی حسی لاله گوش تا چند هفته بعد از جراحی لیفتینگ صورت طبیعی است.
بعد از عمل لیفتینگ صورت، آنتی بیوتیک تجویزی را مرتب مصرف کنید.
تا مدتی بعد از عمل لیفتینگ صورت، از مصرف آسپیرین و برخی از داروهای ضدالتهابی و استعمال دخانیات پرهیز کنید.
در روزهای اول بعد از عمل لیفتینگ صورت، باید از زور زدن، خم شدن یا بلند کردن اجسام، پیاده‌روی تند، شنا کردن، ارتباط جنسی و هر گونه فعالیتی که فشار خون‌تان را بالا ببرد، خودداری کنید.
تا حد امکان از بروز سرماخوردگی جلوگیری کرده و در صورت ابتلا، سریعا درمان کنید.
از تماس مستقیم با تابش آفتاب دوری کرده و از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
حرکات صورت، مثل جویدن را کمتر انجام دهید.
نکات لازم بعد از عمل لیفتینگ صورت
در ۱ تا ۲ روز پس از عمل، بانداژها برداشته میشود. در این زمان فرد متوجه تورم و تغییر رنگ در برخی از قسمتهای صورت می‌شود. در صورت وجود ورم و کبودی، نگرانی وجود ندارد، چون پس از مدتی به وضعیت کاملا طبیعی بر می گردد.
تورم در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی دیده میشود و طی چند هفته برطرف میگردد. درجاتی از بیحسی در برخی از نواحی صورت ایجاد شود که طی چندین هفته یا بیشتر رفع میگردد.
طی ۴ تا ۷ روز بعد از عمل، بخیه ها برداشته میشوند.
بعد از ۲ هفته میتوان به فعالیتهای معمول برگشت و پس از ۳ تا ۴ هفته ورزش را شروع کرد.
در روزهای اول بعد از عمل، باید از زور زدن، خم شدن یا بلند کردن اجسام، پیادهروی تند، شنا کردن، ارتباط جنسی و هر گونه فعالیتی که فشار خونتان را بالا ببرد، خودداری کنید.


نتایج لیفتینگ صورت:


به علت تفاوتهای فردی، هیچگاه افراد مختلف نتایج یکسانی از این عمل به دست نمی آورند. نتایج این عمل دائمی نیست و با افزایش سن و اثرات جاذبه، ممکن است نیاز به تکرار این عمل باشد. در اکثر بیماران حداقل تا ۱۰ سال بعد، نیاز به تکرار عمل احساس نمی گردد.

عوارض عمل لیفتینگ صورت:


پاره ای از عوارض لیفتینگ صورت مربوط به بیهوشی و… است.
هماتوم (تجمع خون در زیر پوست) که بیشتر در افراد سیگاری، افراد با سابقه فشار خون بالا، یا در نتیجه تهوع و استفراغ ایجاد می شود.
ریزش مو در اثر کاهش خونرسانی به فولیکولهای مو ایجاد میشود، ولی پس از مدتی موها دوباره رشد می کنند.

۰۲۱۲۲۱۴۱۵۱۳ ۰۲۱۲۲۱۴۴۱۴۳۰۹۰۱۴۰۱۴۴۴۰

 

مراقبت های بعد از لیفتینگ صورت


سر و موهای خود را هر شب بشویید
تا زمان بهبود از مواد آرایشی استفاده نکنید
تا چند هفته ممکن است احساس کش آمدگی پوست صورت را داشته باشید که زود رفع خواهد شد.
بی حسی در لاله گوش تا چند هفته طبیعی است .
پس از عمل آنتی بیوتیک و دارو ها را مرتب مصرف کنید .
دو هفته قبل از لیفتینگ صورت تا یک هفته پس از عمل از مصرف داروهای بروفن ، ایندومتاسین ، پیروکسیکام ، مفنامیک اسید و آسپرین بپرهیزید و اگر به هر دلیلی احتیاج به مسکن داشته باشید فقط از استامینوفن ساده یا استامینوفن کدئین دار استفاده نمایید.

لیفتینگ صورت با طب سوزنی در تهران

طب سوزنی و طب سنتی در لیفتینگ پوست هم مثل روش‌های تهاجمی که در بالا به آن اشاره کردیم و کرم‌هایی که برای این کار در ادامه معرفی می شود، باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. دیسپورت‌ها، ژل‌ها، بوتاکس و بهره‌مندی از هیلارونیک اسیدها در لیفتینگ پوست، تنها زمانی مفید است که انتظارات بیمار برای این کارها مشخص بوده و بر اساس نیازهای جسمی و روانی، تجویز شود. طب سوزنی گاهی از روش‌های لیزری لیفیتینگ هم مناسب‌تر تشخیص داده می‌شود.

اما این تصور هم نادرست است که بخواهیم لیفیتینگ با طب سوزنی را برای همه بیماران در همه سنین مناسب بدانیم و آن را جایگزین روش‌های لیزری و تهاجمی کنیم. ترکیب طب سوزنی و لیزر گاهی مفید است. اثربخشی لیزر و زمان کم برای انجام آن، جزو مزیت‌های این روش نسبت به طب سوزنی است. طب سوزنی، زمان‌بَر و پرهزینه بوده و گاهی به ۱۰ تا ۲۰ جلسه درمان نیاز دارد.

از مزیت‌های طب سوزنی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: طب سوزنی مکانیزم‌هایی دارد که سبب تسریع چرخش خون و انرژی در کل بدن می‌شود و شفافیت پوست از جمله فواید آن است. همچنین اکسیژن‌رسانی به پوست افزایش می‌یابد و نفوذپذیری عروق پوستی را جهت دفع مواد زاید از بدن تسهیل می‌کند.

طب سوزنی در مواردی که چربی زیادی روی پوست وجود دارد و شاهد افتادگی و شل‌شدگی پوست هستیم، کاربرد دارد و برای جوان‌سازی پوست نیز توصیه می‌شود. البته برای رفع پف و تیرگی‌های دور چشم هم گزینه درمانی خوبی است، اما بهترین انتخاب ممکن نیست.

در طب سوزنی، از سوزن مخصوص استفاده می‌شود که قطر خیلی کمی دارد. این سوزن‌ها مویی‌شکل هستند و ضخامتی به‌اندازه تار مو دارند. در هر جلسه، بین ۲۰ تا یکصد سوزن بر حسب چروک و نوع پوست بیمار انتخاب شده و گاه از طب سوزنی الکتریکی هم استفاده می‌شود.

لیفتینگ صورت با نخ‌های کششی در کرج

در روش دیگر لیفتینگ، از نخ استفاده می شود. در این روش، نخی از سطح پوست عبور داده می شود و تعدادی گره در جاهای مختلف این نخ ایجاد می شود که باعث کشیده شدن پوست می گردد. اکثر افراد رضایتی از این روش لیفتینگ ندارند؛ چرا که نگهداری از آن مشکل بوده و گاهی نخ یا گره آسیب می بینند و فرآیند لیفتینگ به مشکل بر می خورد. گاهی نیز اثر این روش به سرعت از بین رفته و یا تأثیر کافی و مورد دلخواه بیمار را در پی ندارد.

۰۲۱۲۲۱۴۱۵۱۳ ۰۲۱۲۲۱۴۴۱۴۳۰۹۰۱۴۰۱۴۴۴۰

نویسنده

siteadmin

ارسال دیدگاه